PERANAN DAN FUNGSI

Bertanggungjawab kepada Pengarah dan Timbalan Pengarah Kolej Matrikulasi Pahang ke atas perkara-perkara berikut:

 

1- Menguruskan sistem di Kolej Matrikulasi Pahang (KMPh) 

  • Mengurus sistem-sistem pengurusan yang digunakan di Kolej iaitu:
    • Sistem Maklumat Matrik (Matrix Information System / MIS)
    • Sistem Nota Atas Talian Pelajar (SNAP)
    • Sistem Pengurusan Buku Perpustakaan (KOHA)
    • Sistem Tempahan Bilik (STB)
    • Sistem Aduan ICT
    • Sistem Aduan Infrastruktur & Elektrik
    • eCerT.my
    • eReport
    • Sistem Kertas Cadangan (eKC)
    • Sistem Pengurusan Dokumen (eDoT)
    • eMasa
  • Mengurus kebolehsediaan sistem-sistem yang digunakan dalam urusan pentadbiran dan kewangan.Mengendalikan urusan pengemaskinian / mempertingkatkan kemampuan sistem-sistem yang digunakan mengikut arahan dan keperluan teknologi semasa.
    • HRMIS
    • 1GFMAS
    • E-Perolehan
    • E-Terimaan
  • Menguruskan pemasangan sistem-sistem baru. (sekiranya perlu)

 

2- Menyelenggara peralatan dan rangkaian ICT 

  • Mengurus aktiviti-aktiviti yang melibatkan harta modal dan  inventori ICT iaitu:Mengurus dan menyelia operasi penyelenggaraan dan pemasangan peralatan ICT
    • Perolehan baru
    • Inventori ICT
    • Penyelenggaraan
    • Pelupusan
    • Pinjaman
  • Mengurus dan menyelia sistem rangkaian di Kolej.
  • Mengurus dan mengendalikan aduan berkaitan ICT.
  • Menyimpan/ mengemaskini / dokumentasi rekod sistem, peralatan dan rangkaian dibawah pentadbiran Unit ICT
  • Mengurus dan menyelia Bilik Server yang menempatkan sistem, rangkaian, peralatan dan data utama Kolej.

  

3- Memastikan keselamatan sistem dan data

  • Menyelia pengujian, pentadbiran dan pengendalian ‘backup/recovery’ untuk perisian dan data di kolej.

 

4- Memberi khidmat nasihat kepada Pengarah berkaitan dengan pembangunan sistem 

  • Mengkaji dan menyediakan keperluan bagi menaik taraf atau keperluan baru bagi kemudahan pengguna berkaitan ICT. Kertas kerja JPICT (Jawatankuasa Pemandu ICT Kementerian).
  • Memperakui pembelian peralatan dan perisian bagi keperluan baru bagi kemudahan pengguna berkaitan ICT.

 

5- Mengurus dan menyelia perkhidmatan e-mel

  • MyGovUC, DeLiMa, Microsoft 365

 

6- Mengurusetia mesyuarat-meyuarat yang melibatkan ICT  di Kolej dan menjadi wakil Kolej ke mesyuarat-mesyuarat atau aktiviti luar Kolej yang berkaitan ICT

 

7- Menguruskan latihan dalaman dan khidmat nasihat berkaitan ICT 

Penerima APC 2021